Reklam

Det gäller att granska reklamen om man ska kunna konsumera hållbart. Det gäller givetvis alla erbjudanden. Men det är ingen händelse att lockrop utformas som ”köp 3 betala för två!”.


Reklam vill sälja. Det vet vi ju alla. Reklamen vill framställa något som förmånligt för oss och ge oss erbjudanden som vi inte kan missa.
Men om vi inte granskar reklamen kan det sluta med att vi köper något som vi inte behöver eller använder. Det kan sluta med att vi kastar. När vi då kastar innebär det att vi kastar bort ett helt produktionsled med odling, energi m.m. till ingen nytta alls. 

Reklamen skapar behov

Reklam försöker ofta få oss att tro att vi behöver en vara med en viss egenskap. Antibakteriella varor är ett sånt exempel. Visst kan det vara så att det kan kännas bra med antibakteriella kläder, skärbrädor…. Visst kan det kännas skönt om man får ett extra skydd. Men inga kläder är ju naturligt antibakteriella, så någon tillsats måste ju ha skett. Nystar man vidare på detta, så kan man upptäcka att det är starka miljögifter som tillförts. Antibakteriell betyder ju att vara giftig för bakterier.

Men det betyder inte att ämnet ser skillnad på vilka bakterier de ska vara giftig mot. Och det finns ju även s.k. goda bakterier och livsformer vi behöver.  Många av dessa medel bör alltid användas med försiktighet, eftersom de kan vara farliga för människans hälsa och miljön utöver vad de skapades för.

Miljövänlig 

”Miljövänlig” är ett hett ord i reklamsammanhang. Det gör att vi som vill vara medvetna dras till den varan. Men även här, är ju allt relativt och en granskning av innehållet kan visa att miljövänligheten inte var vad vi hade tänkt oss. Att läsa innehållsförteckning, se efter märkningar osv. är ett sätt att granska att vi verkligen betalar för det vi hade tänkt.

 

Lunds kommun